Sunday, August 14, 2011

Ann akan terbitkan sebuah filem...


Assalamualaikum dan salam sayang dari Ann!

Sebenarnya, Ann dah lama bercita-cita dan ada hasrat yg tinggi untuk membuat filem atau drama. Ish... memang dah lama lah. Lama mana tu wahai cikgu Ann???? Nak kata sejak kecik zaman-zaman suke main masak-masak eh tak jugak, mase sekolah rendah lagi lah tak sebab tahu main kejar-kejar je setiap kali pulang dari sekolah. Filem tu ape pun Ann tak tahu masa tu... Haaa tu diaaa! Actually kan, tiba-tiba Ann terbuka hati nak kongsi dengan korang impian Ann yg mana keluarga Ann sendiri pun tak tau ni. Apatah lagi sahabat baik Ann pun Ann tak pernah habaq! Tapi tak taulah macam mana dapat hidayah nak kongsi rahsia yg dah tak jadi rahsia lagi ni kepada... JENG JENG JENG!!!

53 budak comel
dalam
"Blog Cikgu Ann"

Adakalanya, bakat ni kawan-kawan ibarat gunung berapi yg terpendam sekali dia meletus baru kita tahu betapa hebat rupanya dia dalam diam-diam dalam dia pendam pendamkan ( eh macam tak kena je perumpamaan ni ). Ann suka belakon semasa Ann di sekolah rendah lagi, ingat lagi pementasan pertama yg Ann join semasa darjah enam iaitu Puteri Gunung Ledang yg memenangi tempat pertama antara kelas-kelas huahuahua citer nak gempak padahal antara kelas jeh! hahahaha. Lek dulu bero, tu baru citer peringkat awal. Teruskan membaca! Ape yg best dalam teater tu ialah Ann memenangi anugerah Pelakon Perempuan Terbaik. Kembang siot! time tu memang ramai murid-murid lelaki yg hingusan ni nak usha. Pergh... oklah tu kisah yg sangat kebudak-budakkan. Next!

Seterusnya, Ann pun melangkah ke sekolah menengah iaitu SMK Dato' Hj. Mohd Redza. Selama 5tahun Ann menelaah pelajaran di sekolah tersebut. So, memang banyak suka duka yg terbuku di sekolah tu. Alamakkk feeling pulak tetiba. Di sekolah nilah, bakat-bakat Ann telah dicungkil oleh guru Ann yg menyedari akan kebolehan yg ada pada diri Ann. First of all thanks to Ustazah Hasnah yg banyak memberikan tunjuk ajar kepada Ann. Ustazahlah yg telah memilih dan memberikan kepercayaan kepada Ann untuk mengendalikan segmen Bahasa Arab. Setiap hari Rabu suara Ann akan berkumandang di radio sekolah. Hehe Ann diminati dalam kalangan guru-guru dan juga pelajar, jangan jelezzz. Setiap kali Ann keudara mereka akan standby pen dan pensel untuk mencatat perkataan baru yg akan Ann ajarkan. Kalau korang nak tahu kan, konti radio sekolah tu tempat dia agak tersembunyi, start kul 6.30 Ann memang dah mulakan rancangan memang tak penah lewatlah. Disiplin disiplin hehe! Nama samaran yg Ann gunakan masa tu ialah Cik Siti. Jadi alkisahnya, diorang semua nak tahu bebenarlah anak sapa tuuu... maka suatu hari Ann telah dijemput untuk membuat persembahan Hiwar fillughatul Arabiah sewaktu perhimpunan. Dari situlah Ann mula menjadi popular atau dikenali sebagai artis sekolah. Cewahhhhh.... Next!

Second, thanks with love to my class teacher ( dah lupa nama dia ) yg memberikan kepercayaan kepada Ann untuk berlakon dan mengarah dalam English Drama Competition. Pertama tajuk dia "The Pencil" yg memenangi tempat kedua. Pada tahun seterusnya iaitu semasa Ann form3, Ann berlakon dan mengarah dalam drama pentas " Bawang Merah Bawang Putih " version modern punya! hahaha yg ini kami dapat Johan dan Ann buat kali keduanya memenangi Actress terbaik. Yahoooo! Alhamdulillah... Next!

We got cormmercial break!


Ann yg berbaju purple =,)



Apabila Ann mula menjejak kaki ke tingkatan menengah atas iaitu form 4 dan form 5, Ann mula terlibat dengan forum, pidato dan sajak. Alhamdulillah berkat bantuan guru-guru yg hebat, Ann berjaya hingga ke peringkat negeri, sampai juga ke peringkat kebangsaan namun, rezeki tak menyebelahi. Di atas ni, ialah foto kenangan semasa Ann di tingkatan enam. Dalam drama ni Ann memenangi Actress terbaik untuk kali ketiga di zaman persekolahan. Selain tu, Ann turut membantu pihak sekolah untuk melatih junior-junior dalam lakonan pentas. Sekali lagi Ann panjatkan kesyukuran kepada ilahi, junior-junior Ann berjaya hingga ke peringkat kebangsaan. Ann juga merupakan ketua perhimpunan setiap hari Isnin dan Jumaat, Perghhh dua kali seminggu muka Ann akan terpacak kat depan pentas mengetuai atur cara perhimpunan kira orang panggil ape... MC bukan medical checkup tapi master of ceremony.

sO,adik-adik di luar sana rasa-rasa macam teringin nak jadi popular kat sekolah anda lakukan seperti yg akak Ann lakukan hahaha. Jangan malu dan segan untuk serlahkan bakat yg ada tu! Namun, satu je lah nak nasihatkan adik-adik, biasanya orang yg popular kat sekolah ni akan ada ramai yg tak puas hati dengan kita, ada yg cakap kite gila kuasa dan populariti and banyak lagi... so kena kuat dan tabah. Selagi kita berada di pihak yg benar... just do what you have to do! sometimes you can do it even better than you think you can =,) cehhhh nasihat nasihat. Next!


Sejak dari zaman sekolah menengah tu lah, Ann memang dah simpan niat untuk menerbitkan filem atau drama suatu hari nanti. Lagipun Ann dapati, drama kat tv sekarang ni banyak sungguh cerita orang kaya yg jahat tamak dan rakus yg tak habis-habis menindas orang miskin. Tak pun kehidupan orang melayu yg kaya dengan gaya hidup ala-ala barat. Tak pun citer percintaan yg romantik, antara dua darjat, dan seumpamanya... Sangat-sangatlah kurang pengarah filem di negara kite ni yg create drama berkisahkan kehidupan sebenar orang-orang biasa di Malaysia ni. Dan jarang pula ada cerita yg membawa kesedaran sivik dan moral dalam kehidupan kita yg semakin dilupai. Dalam iklan tu adalah sikit ( contoh terbaik iklan2 dari petronas ). Apa-apa pun Ann tetap sokong filem dan drama dari Malaysia cuma tak minat citer-citer hantu dan jin ni. Hantu dan jin pun dah bosan nak tengok asik muke diorang je kat pawagan dan tv. Next! eh dah habis dah... entry ni akan ada sambungan seandainya impian menjadi kenyataan....=,)


  • Impian perlu diikuti dengan usaha dan doa...luv Ann!





No comments: